Seiryoku-Zenyo-Kokumin-Taiiku

Seiryoku-Zenyo-Kokumin-Taiiku (vormen van maximale efficiëntie nationale lichamelijke opvoeding)

Het bevat zowel aspecten van lichamelijke opvoeding als vechtsporten en heeft kata’s van aanval en verdediging. Het bestaat uit 8 bewegingen van Tandoku-renshu (Solo-oefening) en 9 bewegingen van Sotai-renshu (Duo-oefening).

Seiryoku-Zenyo-Kokumin-Taiiku (vormen van maximale efficiëntie nationaal lichamelijke opvoeding) werd in 1924 bedacht als een methode voor lichamelijke opvoeding op basis van technieken voor aanval en verdediging. Het is bedoeld om beoefenaars te helpen leren hoe ze hun lichaam en geest goed kunnen trainen terwijl ze aanvallen en verdedigen oefenen met een focus op Atemi waza, inclusief slagen, stoten en trappen. Er worden twee soorten bewegingen geïntroduceerd in de methode. Tandoku (alleen) beweging en Sotai (samen) beweging. Sotai-beweging is verdeeld in Kime-shiki (strijdstijl) en Ju-shiki (langzame en gematigde stijl).

Tandoku-renshu (alleen beoefenen)
Eerste groep
Goho-ate
O-goho-ate
Goho-geri

Tweede groep:
Kagami-migaki
Sayu-uchi
Zengo-tsuki
Ryote-ue-tsuki
O-ryote-ue-tsuki
Sayu-kogo-shita-tsuki
Ryote-shita-tsuki
Naname-ue-uchi
Naname-shita-uchi
O-naname-ue-uchi
Ushiro-sumi-tsuki
Ushiro-uchi
Ushiro-tsuki

Sotai-renshu (samen beoefenen)
Kime-shiki:
(Idori) Ryote-dori
Huri-hanashi
Gyakute-dori
Tsuki-kake
Kiri-kake
(Tachiai)Tsuki-age
Yoko-uchi
Ushiro-dori
Naname-tsuki
Kiri-oroshi
Ju-shiki:
(1 kyo)
Tsuki-dashi
Kata-oshi
Kata-mawashi
Kiri-oroshi
Katate-dori
(2kyo)
Katate-age
Obi-tori
Mune-oshi
Tsuki-age
Ryogan-tsuki