Judo reis naar Japan

Hieronder een verzameling van verhalen van de judo reis naar Japan met Tanja en meester Thijs

Dag 1 + 2
Wat een reis… wat een land… hoe aardig de mensen hier zijn daar kunnen wij een puntje aan zuigen. En het eten is heeeerlijk.
Natuurlijk is een dag Japan niet af zonder judo. Vermoeid maar niet ontmoedigd begroette wij de grootmeester van de judo Gigoro Kano. De eerste randori training was zwaar, maar ontzettend leerzaam. Opvallend is de grote hoeveelheid respect die mensen voor elkaar hebben. Bij elke randori groeten wij eerst de mat, daarna elkaar en visa versa. Judoka’s geven elkaar kansen en laten elkaar werpen.
Gesloopt kijken wij uit naar een fantastische 3e dag. De keizer gaat met pensioen dus dat wordt feest!!

Beeld van Jigoro Kano

Dag 3 + 4, De nieuwe keizer trad aan. Dit werd i.v.m. de orkaan van vorige week matig gevierd met wat kanonnenvuur. De randori training van woensdag waar tot verrassing de kernploeg ook meedeed lekker meegdraaid… Oftewel geen schijn van kans, maar heel veel leerzaam plezier gehad. Zelfs een randori gedraaid met olympisch kampioen Shohei Ono.
Tanja heeft met de womensclass veel geleerd. Ze moest bij randori ne waza ook het uitstoeien met 2 zwarte banders.
Ook nog het ju-no-kata geschaduwd van 2 judoka die binnenkort voor Tokio uitkomen op de nationale kampioenschappen. Last but not least heerlijk geshopt, (bedrijfs)auto’s bekeken en naar het beroemde anime district gegaan voor arcade en heel heeeel veel anime merchandise. What wil be next??

Warming up

Dag 5 en 6, eerst een herstel dag ingelast. Naar de dierentuin en het museum geweest. Verbazingwekkend hoe schoon het hier is! Geen papiertje op straat en iedereen helpt mee. Gisteren wel nog even bij de randori training wezen kijken. Vandaag “vroeg” begonnen op de vismarkt en een boeddhistische tempel bezocht met prachtige muziek. Daarna een gloednieuw judopak aangeschaft met bijbehorende band. Een heerlijke kata training daarna. Tanja heeft weer gevochten als een leeuw. Onderschat die dames niet! Op naar stad om te genieten van de avond😉.

Vandaag een heerlijke randori van 10 min gedraaid met een docent van de kodokan. Elke docent heeft op zijn borst een “teachers mark”. De leraar legde mij uit dat dit “shido” betekend. Dezelfde shido als in de competitie, maar met een andere interpretatie. Ik geef jou een shido omdat je meer moet aanvallen. Ik leer jou dat je meer moet gaan aanvallen. Het word bedoelt als een leermiddel om jou als mens(judoka) verder te ontwikkelen. Shido is geen straf, shido is een aanwijzing voor verbetering. Een uitleg om nooit te vergeten.

Dag 7 & 8, twee fantastische judodagen en 4 fantastische mensen. Samen ontdekken we de gedachtengang van de Japanse bevolking en leren we elke minuut. Van leuke boekenmarkten aflopen tot games spelen in de arcade hallen. Het blijft leuk. Gisteren ligt geblesseerd geraakt tijdens de randori maar dat is maandag wel weer over. Als ik twee 80+ers met veel plezier randori zie draaien motiveert het me om door te gaan. Judo is voor iedereen. Vandaag kata bekeken tijden het nationale kampioenschap van Japan en het judo museum bezocht. Wat een energie krijg ik van deze rijke cultuur…

Dag 9 + 10, we zijn na vanavond op de helft van dit grote avontuur. Dit gedeelte gaan wij doen zonder onze grote vrienden uit Veenendaal. Naast wat tempels hebben bezocht en jeugd trainingen hebben bekeken, hebben we natuurlijk heerlijk getraind. Ik ben tijdens de randori training in gesprek gekomen met een docente van de Kodokan. Zij traint veel jeugd en was geïnteresseerd in mijn benaderingswijze richting de jongere judoka’s.(judo begint in Japan vanaf 4 jaar) Ze voelde zich een beetje ongemakkelijk toen ik de buschauffeur en ka de slang voordeed maar ze gaf wel aan dat het haar inspireerde. Ze leerde mij dat de kanji van shiai “try together” betekend, maar nu gebruikt wordt voor competitie. Ik vind de letterlijke betekenis mooier van de kanji.

Dag 11 en 12, twee culturele en educatieve dagen met judo, samurai, kastelen en musea. Tanja heeft de o-guruma getraind tijdens de dames training. We zijn tevreden met het resultaat. Ook hebben wij weer een hoop nieuwe oefenstof (jeugd en volwassenen) die wij kunnen gebruiken tijdens de judoles. Ik wens alle judoka heel veel plezier morgen met meester Alex en de assistenten en zaterdag (kata training) met meester Luuk en meester Jori.

Dag 13, 14 en 15, in 2 dagen hebben wij veel gezien van Osaka en Nara. De heilige tempels, kastelen en paleizen zijn niet meer op 1 hand te tellen. En toch blijven ze je elke keer verbazen. Het landschap en architectuur is adembenemend. Vandaag 1e dag in Kyoto. De oude hoofdstad van het Edo tijdperk. Hier werd besloten dat Japan mee moest gaan in de moderne wereld en sloot daarbij het samurai tijdperk af. De stad Edo werd daarbij de nieuwe hoofdstad Tokyo. We hebben nog tot donderdag om Kyoto te bewonderen. Daarna terug naar Tokyo om te trainen!

mt. Fuji

Dag 16, 17 en 18. De dagen cultuur in Kyoto zijn voorbij. Misschien maar goed ook.. het lichaam begon wat te protesteren na al dat geloop, geklim en gefiets. Je zult wat doorzettingsvermogen moeten hebben om de mooiste plekjes in Japan te zien. Morgen gaan we weer terug naar Tokyo voor de laatste 3 dagen judo. 2 randori trainingen en 1 kata training. Laten we het laatste beetje judo uit de vakantie wringen voordat we weer naar huis gaan!

Dag 19, 20 en 21. De laatste dagen zijn echt vakantie geweest. Rusten, slapen en judo. Wij zijn klaar om naar huis te gaan. De souvenirs zijn binnen, nu de koffers inpakken en morgen op naar Doetinchem.
12 trainingen is het goed gegaan. Helaas bij de allerlaatste training op mijn schouder geworpen. Niks gebroken maar wel weer tijd voor de fysiotherapeut.Tijd om te herstellen van de vakantie een beleving om nooit te vergeten.